Jsou české vysoké školy kvalitní? Aneb, student nemusí být vždycky ten hloupý
AUTOR: Milan
Bohužel Vám nemohu poskytnout nějaký verdikt nebo hodnocení toho, jestli jsou školy v Česku kvalitní, nebo ne. My pouze vytváříme práce a pomáháme studentům jejich práci pochopit a napravit to, co školy nedělají - sdělit studentům, jak mají práce vytvářet. Upřímně si nemyslím, že úroveň vzdělání by byla na různých školách extra rozdílná, to ne. Sice si s klienty častokrát dlouze vykládáme, jak to na jejich škole chodí, ale oni sami si nestěžují, ani na VŠEM nebo Ambis. Ba naopak si někteří tyto školy pochvalují. Já sám osobně nemám nic proti tomu, jak to na těchto školách chodí po organizační stránce a výuky. Jen mě třeba mrzí, že u Ambisu nemůžete dohledat, kdo tam učí. To za mě nepůsobí důvěryhodně. Každá škola to má a je to úplně běžné. Čím to je? To já nevím. Jestli jde o fluktuaci vyučujících nebo jiný faktor, skutečně netuším. Na VŠEM to nějak dohledáte.
Rád bych ale upozornil studenty, a to se netýká pouze soukromých škol, ale všech. Problém může být vybírat si vedoucí, kteří nemají Ph.D či související akademický titul docenta nebo profesora. Mohou to být doktorandi či externisti z praxe. Vůbec nezpochybňuji jejich kvality. Mohou to být současní nebo budoucí profesionálové v praxi. Jenže když takový člověk vede akademickou práci, tak většinou neví, jak má taková práce vypadat, co má být v metodice a co ne. Pak se stávají šílenosti, že vedoucí je (pouze) inženýr, stejně jako oponent a oba se neshodnou a máte třeba sporné posudky. Tohle už jsme zažili. Takový inženýr z praxe často neví, co všechno má být v metodice, jaký je rozdíl mezi výzkumným problémem a výzkumnou otázkou, jaké výzkumné metody můžete v práci použít a jaké nikoli. Tohle může posoudit zkušený doktor, docent, profesor. A víte co? Někdy ani tito lidé se neshodnou. Ale mají blíž k tomu, co je správně. Opravdu si na to dávejte pozor. Nechci ukazovat prstem, ale jsou školy, kde je tohle časté. Jenže někdy je to vážně těžké. Třeba jde fakt o profesionály z praxe, ale kolikrát někteří ani nechápou, že se používá autorský plurál. Jednou nějaká budoucí doktorka ze státní vysoké školy napsala klientce: "Proč píšete v množném čísle? Je vás víc?" To je pak těžko, když někdo nezná autorský plurál. Takový inženýr z praxe nebo budoucí doktor může být dobrý rádce, může vám pomoci, ale proboha, ať vedou práce akademičtí pracovníci. Tohle je ale na školách všude - ve Zlíně, v Opavě, v Ústí nad Labem, na pražských školách... Jenže pak dochází k distribuci kravin, kdy vás vedoucí přesvědčuje, že cíl je součástí metodiky apod. To je nesmysl. Cíl je Váš. Metodika je pro ostatní k rekonstrukci práce či k získání informací o tom, co jste zkoumali, jak apod.
Cíl je další katastrofa. Měl jsem klientku, která měla za cíl něco jako: "Prozkoumat oblast..." A tento cíl prošel přes vedoucího. To proboha nemůže být cíl. Podle SMART metodiky je tohle zhovadilost. Ale čert vem SMART, prosté cíl musí být jasně dosažitelný a měřitelný. Tohle je nesmysl. Mohl bych pokračovat dál, ale to fakt nemá smysl. Další klient má za cíl "Analyzovat...". A taky to prošlo přes vedoucího. Proboha analýza není cílem. Jak to chcete přesně změřit a jaký chcete udělat z analýzy závěr? Analýza slouží k tomu, aby se něco rozpitvalo, rozšroubovalo, prozkoumalo, ale tohle pak musíte vzít, posoudit to a použít k nějakému cíli, třeba vytvoření strategického plánu, zjištění možnosti výstavby na pozemku apod.
Mohl bych pokračovat, ale to nebere konce. Ovšem vybírejte si zkušené vedoucí, kteří ví, o čem mluví. Práce budou pak lepší a svět bude mít méně zbytečných bakalářek či diplomek.