Bakalářská práce nebo bakalářský projekt?
Autor: MILAN
Ačkoliv se může někomu zdát, že volba je jednoznačná, neřekl bych, že pro každého. Pár bakalářských projektů již zpracováváme a, ano, má to své výhody, ale také několik skrytých úskalí. Skvělé samozřejmě je, že bakalářský projekt je poměrně krátký, tedy nějakých +-15 stran. Samozřejmě opět VŠEMáckých, nejde o normostrany. Ale to již myslím každý student ví. V bakalářském projektu se zpracovává nějaká problematika z praxe. Nejde až tak úplně o praktickou část bakalářské práce, protože nemá stejnou osnovu. Ale de facto by se ta praktická část dala s mírnými formálními úpravy a pozměněnou strukturou napsat jako bakalářský projekt.
Na obrázku výše vidíte strukturu bakalářského projektu. Zde může být první úskalí pro studenty, kteří nejsou metodologicky zdatní. Co dát do 1 a co do 2? Kapitola číslo 1 je dobře definovaná, ale někomu může dělat problém do ní napsat to správné. Nebudu tady momentálně rozebírat, co se do které kapitoly má psát, na to vám napíšu pak další článek. Ale úskalí je prostě jiná struktura, na první pohled taková tajemná. Ale mně se třeba líbí. Podobá se více odborným studiím.
Druhé úskalí bakalářského projektu je, že jste na to sám/sama. Nemáte vedoucího, který by Vám práci opravoval/upravoval, nemáte konzultace. Takže nemáte zpětnou vazbu. Pozitivní ale je, že můžete kontaktovat nějakého pracovníka školy, který si práci pročte a může Vám dát zpětnou vazbu. Toho bych rozhodně jako student neváhal využít. Už jen to, že dle mého názoru se k Vám vyučující budou ve zpětné vazbě chovat jinak, podle mě více decentněji a formálněji. Ovšem problémem může být, když potřebujete nějaké vedení a častěji se ptát, jestli postupujete dobře. To už bude zřejmě horší. Nevím nakolik je možné neustále vypisovat vyučujícím a ptát se jich na něco. Takže tohle dobře zvažte.
Dalším takovým úskalím může být prokrastinace. Opět je ale třeba zvážit, jestli jste člověk, který rád prokrastinuje (tedy odkládá věci/činnosti na později). Pokud to není Váš případ, ok, máte o úskalí méně. Ale věřte tomu, že pokud neradi píšete práce a nemáte nad sebou vedení, můžete psaní často odkládat, a nakonec se dostat do časové tísně. Pozor na to!
Dalším úskalím je podle mě skutečnost, že na konci hodnotí práci někdo, kdo ji vůbec nezná, a Vás taky ne. Na jednu stranu to může být samozřejmě výhoda - pokud jste typ člověka, který bývá lidem nesympatický. V tomto případě Vás hodnotitel neuvidí. Ale druhá strana mince může být nepříznivá. Pokud hodnotitel dostane práci, kterou nikdy neviděl, a nemá třeba zrovna moc času, manžel/ka se s ní/m nebaví, protože se vrátil včera pozdě z piva atd., nemusí práci vnímat pozitivně. Ale bohužel je to jeho jediný posudek. Ano, oponent u bakalářky může být ve stejné situaci, ale zaprvé, bakalářka je dlouhá; musí si vyhradit dost času, a hlavně vaši práci jste konzultoval/a s vedoucím. Takže projekt podléhá hodnocení jednoho člověka, který Vám tedy dá posudek.
Takové skryté úskalí, které zřejmě nikoho nenapadlo, je, že nemáte teoretickou část. Někteří studenti ji dokážou skutečně pěkně zpracovat a nachytat na ni body. Hodnotí se práce se zdroji, struktura, metodologická správnost rešerše, vhodnost autorů apod. Tedy pokud v této práce neexistuje, může to být pro tyto jedince škoda. Takhle by na ní nachytali nějaké pozitivní ohlasy.
Výhody bakalářského projektu
Co se týče výhod, jsou také nesporné. Zaprvé, práce je nová. Než se vytvoří nějaký precedens, může to trvat. To znamená, že zpočátku mohou být profesoři tolerantnější vůči obsahu, struktuře a celkově zpracování. Zadruhé, není nikde striktně uvedeno co, kde a jak máte v práci uvádět. Ano, struktura je (viz obrázek výše), ale je poměrně volná a v NĚKTERÝCH ohledech nespecifická. Takže za mě je to výhoda.
Skutečnost, že je práce poměrně krátká, je už samo o sobě výhodou pro ty, kteří to chtějí mít rychle z krku. Spodní hranice počtu stran je poměrně nízká.
Další výhodou je, že Vám do práce nikdo nekafrá. Uvedu ale na pravou míru. Konzultace a vedení jsou super, to je jasné. Řada vedoucích Vám jistě ohromně pomůže. Nechci jmenovat, ale na VŠEMu mě napadá momentálně asi 7 jmen podle mě férových, skvělých a milých vedoucích. Neříkám, že zbytek je o ničem, ale třeba do té práce nejsou tak zapálení, angažovaní a mají toho například hodné. Existují situace, a to na všech školách (Karlovka, Masaryčka, UPOL atd., je to jedno), kdy máte vedoucího, který úplně není ve své kůži a nějak s Vámi nesouzní. Pak pro Vás ta spolupráce nemusí být příjemná. No a v tom případě Vám tohle odpadá.
S tím samozřejmě souvisí, že návrhy vedoucího musíte realizovat Vy. Vy u toho sedíte a píšete, co chce on. Takže opět dvojsečné. U super vedoucího můžete být za poznatky rád/a, ale u špatného vedoucího se můžete v psaní zbytečně nadřít a stejně nedostanete dobré hodnocení. Tak to prostě chodí. Mám s tím zkušenost na řadě škol v ČR, ale i na Slovensku. Takže odpadají pošetilé návrhy vedoucích.
Teď jedna důležitá... Zapomeňte na knihovny, na kupování online knih, hledání článků, psaní citací, odkazů na zdroje, hledání stran apod. K bakalářskému projektu tohle nutně nepotřebujete, jelikož, jak již bylo řečeno, teorie tu není. Některým může odletět noční můra.
Pro mnohé může být také důležité, že si mohou zvolit vlastní pracovní tempo. Nikdo nad Vámi nestojí. Opět ale dvojsečné (viz prokrastinace výše). Ale nikomu se nemusíte omlouvat, že jste úpravu nestihli apod.
Poslední taková dost důležitá věc je, že nečekáte, až Vám vedoucí odpoví. Někdy to holt trvá dlouho a Vy si netroufnete dál pokračovat. Můžete čekat týden, 14 dní, ... Tím se Vám krátí čas.
Ve srovnání s bakalářskou prací
Pokud se ale rozhodujete mezi bakalářskou a projektem, je vhodné zmínit i pozitiva a negativa bakalářek. Vycházejí ovšem více méně z toho, co jsem již napsal výše. Vložím Vám tady pouze tabulku a tu nějak trochu popíšu.
Řadu věcí z tabulky jme již probrali. Takovým dalším problémem může být pro některé kontext práce. Teorie a praktická na sebe musí navazovat. Není vhodné psát zbytečnosti navíc. Chce to trochu cit a zkušenost. Uvědomit si, že ta teorie je tam proto, abyste ji aplikovali a používali. Jinak obecně je bakalářka více formální práce s administrativními náležitostmi okolo. Více interakce s vyučujícím, více práce, více stresu. Ale zase ne pro všechny. Já třeba mám psaní prací rád a klidně bych raději volil bakalářku. Na druhou stranu člověk, který to chce mít rychleji a je si jist, že projekt vypracuje dobře, ať si zvolí projekt.
Takže asi jsem Vám nepomohl v rozhodování, ale o tom ten článek ani není. Spíše zvažte pro a proti, která jsou přímo pro Vás důležité. Nedívejte se na to, co mají ostatní. Klidně si udělejte SWOT analýzu nebo analýzu rizik - co je pro Vás nejvíce podstatné, co nejméně.
U bakalářského projektu si zkuste odpovědět na následující otázky.:
- Nakolik mám možnost projekt s někým konzultovat?
- Co když se dostanu do bodu, kdy si nebudu vědět rady?
- Přinutím se pracovat bez dohledu?
- Rozumím konceptu bakalářského projektu dostatečně?
Klidně si zvolte i jiné otázky. Ale určitě se neunáhlete v rozhodování.